تیم ملی فوتبال افغانستان بعد از کسب اولین عنوان قهرمانی بین‌المللی در مسابقات جنوب آسیا (SAFF) در سال ۱۳۹۲، قصد دارد تا در رقابت‌هایِ مقدماتیِ جام جهانی ۱۳۹۷، دستاوردهای جدیدی را رقم بزند.

طی دیداری که ۸ جوزا در ورزشگاه ملی شهر ویتنام برگزار شد، شیران خراسان زمین توانستند تیم ملی کشور لائوس را با نتیجه ۲-۰ شکست دهند. ملی پوشان افغان در کُل دو مسابقۀ دوستانه خواهند داشت که این دیدار، اولین بازی دوستانۀ آنها قبل از آغاز رقابت‌هایِ مقدماتی‌ بشمار می‌رود. بازیِ دوم آنها ۱۲ جوزا برگزار خواهد شد.

این پیروزی، سبب شد تا مردم سراسر کشور فرصتی برای خوشحالی و تجلیل بیابند. چنین اتفاقاتی به یکجا شدن افغان‌ها، فراموش کردن واقعیت‌های تلخ زندگی در افغانستان و افتخار کردن به حمایت از تیم ملی‌شان، می‌انجامد. در مقایسه با سیاست، ورزش، حتی برای مدتی کوتاه، موضوعی‌ست شیرین که هر فردی در هر ردۀ سنی، می‌تواند در مورد آن صحبت کند.

این بُرد و پیروزی، بازآور یادمانی ست که مردم افغانستان چند شبانه روز از منازل خود خارج شدند تا پیروزی افغانستان در مقابل هند یعنی قهرمان دو دورۀ پیشین رقابت‌های جنوب آسیا (SAFF) را که در سال ۱۳۹۲ اتفاق افتاد، تجلیل کنند.     

قبل از رویارویی با تیم لائوس، اعضای جدید فدراسیون فوتبال افغانستان و بازیکنان، به یک سفر آموزشی چهار روزه در بحرین رفتند. این سفر جزئی از برنامه‌های تدارکاتی آنها به حساب می‌‌آید. افغانستان، در اولین بازیِ رسمیِ رقابت‌هایِ مقدماتیِ جامِ جهانی    ۱۳۹۷ که ۲۱ جوزای سال روان در مشهد (ایران) برگزار می‌شود، به دیدار سوریه خواهد رفت.

پیروزی افغانستان در مقابل لائوس، باعث افزایش سطح توقعات در بازی‌های پیشرو برابر بنگلادش و سوریه شده است. اینبار افغان‌ها مشتاقانه چشم‌انتظار بازیِ قهرمانان خود در میدان هستند و امیدوارند تا تیم‌شان به مراحل بالاتر در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۱۳۹۷ در روسیه صعود نماید.