زمانی که تیم ملی فوتبال افغانستان اولین بار جواز حضور را در مسابقات جنوب آسیا پیدا کرد، بسیاری ها به توانایی های فوتبالی این تیم به دیده شک مینگریستند. حتی در سالهای بعدی نیز تیم افغانستان از خود کارکرد چندان خوبی نشان نداد و نتوانست از خود برچسب تیم "قعر جدول" را دور بسازد. در این آواخر اما در تیم افغانستان تغییرات بسیار زیادی دیده میشود که در نتایج بازی های آنها میتوان به راحتی مشاهده کرد.  بالاخره تیم ملی فوتبال افغانستان توانست نام خود را با قهرمانی در مسابقات جنوب آسیا در سال ۱۳۹۲ به دنیای فوتبال اعلام بدارد.

افغانستان در همین سال در گروه ب این رقابت ها در پهلوی تیم های مالدیف، سریلانکا و بوتان قرار گرفته بود. مالدیف که در سال متذکره از آماده گی های بیشتری برخوردار بود، یکی از تیم های خطرناک مسابقات همان دور به شمار میرفت. تیم مالدیف توانسته بود در یک بازی با نتیجه ۱۰-۰ سریلانکا را شکست دهد. قسمیکه توقع میرفت، افغانستان باید برای رفتن به مرحله نیمه نهایی مقام دوم را در بازی های گروهی از آن خود می کرد.

تک گول احمدی در مسابقه نیمه نهایی برای شکست نیپال کافی بود تا راه را برای رویایی در مقابل تیم هندوستان در مسابقه نهایی هموار سازد. این بازی درست مثل بازی فاینل تورنمنت قبلی فوتبال جنوب آسیا بود که در آن افغانستان در مقابل هندوستان قرار گرفته بود. در سال متذکره افغانستان با نتیجه ۴-۰ این بازی را به هندوستان واگذار کرده بود، اما در در همین بازی تاریخ یک بار دیگر تکرار نشد؛ آزاد زوی و احمدی از جمله بازیکنانی بودند که به نفع تیم افغانستان گول زنی کردند و توانستند مقام قهرمانی را برای تیم خود به دست آورند. افغانستان خود را به حیث یکی از بهترین تیم های جنوب آسیا اعلام کرد و با قهرمانی در این تورنمنت نام خود را به دنیای فوتبال اعلام کرد.

در این سال وقتی تیم قهرمان گذشته این تورنمنت در این مسابقات شرکت نماید، تجربه سالهای گذشته شاید به بازی های آینده این تیم کمک کند. بازی اول افغانستان به تاریخ ۳ جدی در مقابل تیم بنگلادیش برگزار می شود.