یوهان کرویف هفته گذشته درسن ۶۸ سالگی درگذشت،اویکی ازبزرگترین ومهم ترین چهره های فوتبال بود. او به دو دلیل عمده در دنیای فوتبال از شهرت ویژه برخوردار است.

اول اینکه او بنیانگذار اصطلاح فوتبال کل که شیوه خاصی فوتبالی است میباشد. در جام جهانی سال ۱۹۷۴ کرویف و سرمربی او رینوس میشیلاین اصطلاح را در عمل پیاده کردند. در آن سال هالند توانست به مسابقه نهایی جام جهانی صعود کند اما در پایان  کار نتوانست تیم جرمنی غربی را شکست بدهد.

این فلسفه به این تیوری مبنا شده است که یک بازیکن فوتبال میتواند در هر قسمت زمین به راحتی بازی کند. با مربیگری میشیل، کرویف توانست یک نمایش خوب این روش فوتبالی را در عمل پیاده کند. او یک بازیکن فوق العاده تخنیکی و با هدف فوتبال بود.

در جام جهانی ۱۹۷۴ او یک مهارت فوتبالی دیگر را نیز اختراع کرد که حالا به نام حرکت گردشی کرویف مسمی است.

کرویف تنها طلسم تیم هالند نبود. او در سالهای ۱۹۷۱، ۱۹۷۲ و ۱۹۷۳ برای سه سال متواتر توانست برای تیم امستردام جام قهرمانی اروپا را کسب کند. او در سال ۱۹۹۲ به حیث سرمربی تیم بارسلونا توانست این تیم را نیز قهرمان جام کشورهای اروپا بسازد. ضربالمثل که بازیکنان بزرگ لزوماً مربیان بزرگ شده نمیتوانند به کرویف صدق نمیکند.

اویک بازیکن فراموش نشدنی در دنیای فوتبال است که توانسته سبک ویژه به تیم بارسلونا بیاورد که تا حالا نیز تیم بارسلونا با سبک کرویف بازی می کند.