محمد عمران ولی زاده، بازیکن جدید تیم شاهین آسمایی، راه درازی را پیموده تا علاقه و اشتیاقی را که به فوتبال دارد، دنبال کند. عمران، جوان ۱۸ ساله یی است که در لیگ برتر افغانستان روشن، برای تیم نماینده کابل توپ خواهد زد. در حال حاضر او برای تیم ملی زیر ۱۹ سال افغانستان بازی می کند و حالا رویای این را در سر می پرواند تا تیم ملی افغانستان را در یکی از بزرگترین رویداد فوتبال یعنی جام جهانی همراهی کند.

خاطرات دوران کودکی عمران مربوط به بمبارانِ مجاهدین در کابل می شود، زمانی که وی و سایر اعضای خانوادۀ وی برای نجات جان خود، در زیرزمین خانه خود مخفی می شدند. حالا او رویای بازی کردن در تیم ملی فوتبال افغانستان و تبدیل شدن به یکی از ستاره های لیگ برتر افغانستان روشن را در سر دارد.

عمران خانوادۀ بزرگی دارد. او همراه با والدین، ۵ برادر و ۱ خواهر زندگی می کند.  وی از ۱۰ سالگی فوتبال را با برادرانش و بچه های همسایه روی زمین خاکی که در مقابل خانه شان واقع کارته پروانِ شهر کابل بود، شروع کرد. عمران می‌گوید: "در ابتدا فوتبال برایم یک سرگرمی بود اما بسیار زود متوجه شدم که فوتبال تنها عشق واقعی من در زندگی است."

با وجود اینکه او سن کمی دارد اما توانسته دستاوردهای زیادی را به دست آورد. زمانیکه او در جلسات انتخابی تیم ملی زیر ۱۶ سال شهر کابل ظاهر شد، بلافاصله توجه و علاقۀ مربیان را به خود جلب کرد و دیری نگذشت که بازوبند کاپیتانی تیم ملی زیر ۱۶ سال افغانستان را به بازو بست.

او برای مسابقات دوستانه تیم ملی زیر ۱۶ سال افغانستان به هند و اردن سفر کرده است. "بزرگترین آرزوی من این است که به نمایندگی از کشورم در قالب تیم ملی فوتبال افغانستان در میادین بین المللی حضور داشته باشم و برای هم وطنانم افتخار بیافرینم."

او تازه از مکتب فارغ شده است و می خواهد تحصیلات عالی خود را در دانشگاه ادامه دهد. در عین حال او بسیار مصصم است که تمرینات فوتبال خود را انجام داده و این ورزش را مانند یک فوتبالیست حرفه ای ادامه دهد. او دارای مدرک مربیگری D فوتبال می‌باشد و قصد دارد بعد از دوران حرفه یی به حیث بازیکن در این رشته، به عنوان یک مربی به فعالیت خود ادامه دهد.

شاهین آسمایی مدافع عنوان قهرمانی لیگ برتر افغانستان روشن است و انتخاب شدن در فهرست نهایی این تیم، حتی برای بازیکنان باتجربه، کار مشکل و سختی است. " از قبل می دانستم که رقابت با همه بازیکنانی که می خواهند به شاهین ملحق شوند، کار مشکلی است. پس ساعات زیادی را قبل از مرحله انتخابی صرف تمرین کردم و مطمئن بودم که نامم در فهرست نهایی قرار می گیرد و چنین هم شد."

همانطوری که عمران اشاره کرد، لیگ برتر افغانستان روشن، مهمترین آوردگاه برای رقابت تمام فوتبالیست ها از سراسر کشور است تا در آن مورد توجه و حمایت دست اندرکاران قرار بگیرند. از این طریق آنها می توانند به تیم ملی فوتبال افغانستان ملحق شده و فوتبال خود را بطور حرفه ای ادامه دهند. ‌"این مهمترین دلیلی است که بازیکنانی مثل من، جلسات تمرینی خود را بیشتر می کنند تا در یکی از هشت تیم لیگ برتر افغانستان روشن انتخاب شوند."

عمران امیدوار است که بتواند الگوی خوبی برای جوانان سراسر افغانستان شود تا آنها روی تحصیلات، سلامتی جسمی، و آینده خود بیشتر تمرکز کنند. "از آنجاییکه یکی از بازیکنان لیگ برتر افغانستان روشن هستم و نگاه ها معطوف به من است، میبایست تمام تلاش خودم را انجام دهم تا کسی از من ناامید نشود."

قرار است لیگ برتر افغانستان روشن ۱۳۹۴، به تاریخ ۵ سنبله سال روان آغاز شود تا یک بار دیگر هیجان و سرگرمی را برای میلیونها افغان در سرتاسر کشور به ارمغان بیاورد