هیئت فوتبال افغانستان به تاریخ ۱۲ سنبله سال ۱۳۹۳ از کشور انگلیس دیدن به عمل آورد. این سفر به عنوان بخشی از همکاریهای این دو کشور در زمینه فوتبال بود که سال گذشته سنگ تهداب آن گذاشته شد. این سفر بخش مهمی از مشارکت فوتبالی بین اتحادیه  فوتبال انگلیس، لیگ برتر انگلیس، فدراسیون فوتبال افغانستان، و لیگ برتر افغانستان بود. این همکاری مشترک توسط نخست وزیر انگلستان، دیوید کامرون در ماه قوس سال ۱۳۹۲ در هلمند شروع شد.

رهبری این هیئت به عهده کرام الدین کرام، ریس فدارسیون فوتبال افغانستان و شفیق گوهری،  کمیشنر لیگ برترافغانستان روشن بود. این سفر فرصت مناسبی برای آموختن از تجارت مدیریتی انگلیس در سطح فوتبال ملی و لیگ حرفه ای فراهم کرد که برای ارتقاء ورزش فوتبال در افغانستان بسیار مفید است.

نقطه آغازین این سفر از خیابان داونینگ لندن شروع شد. اولین ملاقات این هیئت با نخست وزیر انگلیس، دیوید کامرون بود کسی که حمایت قابل توجه ای را از فوتبال افغانستان نشان داده است.

اداره مرکزی لیگ حرفه ای انگلیس روز بعد میزبان هیئت افغان بود. همچنین اعضای هیئت در همین روز شاهد بازی دوستانه  بین تیم های ملی انگلیس و ناروی در استدیوم ومبلی لندن بودند. این بازی با نتیجه یک بر صفر با گل ون رونی در دقیقه ۶۸ بازی از روی نقطه پنالتی به نفع انگلیس به پایان رسید.

بعد از تماشای این بازی دوستانه هیئت ملاقاتی با رییس اجرایی لیگ برتر انگلیس، ریچارد اسکودمور داشت. دستاورد این ملاقات آشنایی با تاریخچه، مدیریت، ساختار لیگ برترانگلستان، نحوه انکشاف بازیکنان جوان توسط لیگ برتر انگلیس، و همکاری این لیگ با نهادهای محلی و بین المللی بود.

عمر اکبر، معاون کمیشنر لیگ برتر افغانستان در سخنانی گفت: " لیگ برتر انگلیس یک مشارکت موفق آمیز بین فوتبال و رسانه ها را شروع کرد. این همان هدفی است که لیگ برتر افغانستان هم اکنون آن را در افغانستان دنبال می کند. لیگ برتر افغانستان می تواند از تجارب لیگ برتر انگلستان در ۲۲ سال گذشته استفاده کند. از این تجارب می توان به قوانین و مقررات موثر به عنوان نقشه راه برای رشد این رشته در افغانستان استفاده کرد."

در روز سوم، هیئت فوتبال افغانستان به استدیوم وملبی برگشت. موضوع مورد بحث امروز با اتحادیه فوتبال انگلستان چگونگی انکشاف فوتبال در انگلیس بود. اتحادیه فوتبال انگلیس، اولین اتحادیه فوتبال در دنیا در سال ۱۲۴۲ تاسیس شد.

روز بعد هیئت افغان از سنت جورجز پارک، مرکز ملی فدراسیون فوتبال انگلستان دیدن کرد. آنها شاهد جلسه تمرینی تیم ملی مردان انگلیس بودند. در ادامه آنها با مهاجم سابق لیورپول و سفیر حال حاضر اتحادیه فوتبال انگلیس، مایکل اوون هم دیداری داشتند.

بازی دوستانه بین تیم های سرویس فارسی بی بی سی و هیئت افغان روز پنجم سفر در لندن انجام شد. مربی تیم ملی افغانستان آقای کارگر و هیئت همراه مهمانان افتخاری افغانان مقیم انگلیس بودند طوریکه توانستند از بازی جوانان امیدوار افغان مقیم انگلیس هم دیدن به عمل بیاورند.

اوترافورد، استدیوم منچستر یوناتید، شیاطین سرخ، مقصد بعدی هیئت بود. همچنین آنها در فیستیوال فوتبال ساکرس که در ورزشگاه الاتحاد منچستر سیتی برگزار شد، بازدید کردند. این هیئت شاهد رقابتهای هیجان انگیز تیم های ۵ نفره متشکل از بهترین بازیکنان فوتبال دنیا از قبیل لویس ساها، فاستینو آسپریلا، جری لیتمنین، و جی جی اوکاچا بود.

در روز هفتم هیئت در هم آیش جهانی ساکرکس در منچستر حضور پیدا کرد. این هم ایش بزرگترین رویداد تجارتی فوتبالی است که هزاران تصمیم گیرنده ارشد فوتبال را برای شبکه سازی، یادگیری و تجارت گرد هم می آورد.

سفر هیئت افغان با بازدید از امکانات باشگاه منچستر سیتی از قبیل استدیوم الاتحاد و آکادمی فوتبال این باشگاه به پایان رسید. همچنین آنها از تیم فوتبال بانوان منچستر سیتی هم دیدن به عمل آوردند