به قلم: پل ویلیامز، الجزیره

شاهین آسمایی اولین باشگاه افغانی خواهد بود که در یک رویدادِ جام کنفدارسیون فوتبال آسیا حضور می‌یابد اما بازیکنان این تیم برای رشد، مسیر دشواری را پیموده‌اند.

 دنیای فوتبال به طور فزاینده‌ای تحت نگرشِ پیروزی به هر شیوه ممکن، قرار گرفته است. یادآوری این نکته که برای بعضی‌ها تنها حضور و اشتراک در یک آوردگاه مترادف با پیروزی بوده؛ طراوت‌بخش و قابل توجه می‌باشد.

باشگاه فوتبال شاهین آسمایی، نماینده پای‌تخت افغانستان، در اواخر این ماه با حضور خود به عنوان اولین باشگاه افغانی در جام کنفدراسیون فوتبال آسیا، تاریخ ساز خواهد شد. 

قالبِ جدید در نظر گرفته شده برای تیم‌های رده پایین جام کنفدراسیون فوتبال آسیا، مرحله گروهی این رقابت‌ها را به ۵ حوزه منطقه‌ای تقسیم می‌‌کند که در نتیجه آن تیم‌های بیشتری شانس حضور در این جام را پیددا می‌کنند.

شاهین آسمایی، قهرمان لیگ برتر افغانستان ۲۰۱۶ و یکی از تیم‌های رده پایین به این تورنمنت راه پیدا کرده است. این تیم در مرحله مقدماتی در دو بازی رفت و برگشت که به صورت حذفی انجام می‌شود در مقابل تیم خوسیلوت تاجیکستان قرار می‌گیرد. هرچند، انتظارِ پشت سر گذاشتن اولین رقیب برای آنها اندک است اما نفسِ حضور در یکی از رقابت‌های جام کنفدراسیون فوتبال آسیا و نمایش فوتبال افغانستان به اندازه کافی، جایزه‌ای برای مهاجمِ ستاره شاهین آسمایی، امرالدین شریفی، محسوب می‌شود.

بازیکن فوتبال بودن در افغانستان چیزی نیست که اکثر بازیکنان در سراسر دنیا آن را تجربه یا تصور کرده‌اند.

زمانی مدیر سابق لیورپول گفت که فوتبال موضوع مرگ و زندگی نیست، بل‌که موضوعی مهم‌تر از آن است.

برای بعضی‌ها تنها بازی کردن فوتبال، دغدغه‌ای بین مرگ و زندگی است.

حشمت‌الله بارکزی در زمان رژیم طالبان در ولایت شمالی افغانستان، بغلان، بزرگ شد. برخلاف بعضی از هم‌تیمی‌های خود او تمام عمر خود را در افغانستان سپری کرده است. بارکزی به الجزیره گفت، " تمرکز بالای فوتبال در زمان جنگ برایم بسیار سخت بود."

" در زمان رژیم طالبان، خیلی چیزها قابل پیش‌بینی نبود و امنیت برای همگان وجود نداشت، مخصوصن برای اطفال. بنده مجبور بودم برای بازی کردن، پدر و پدرکلانم را همراه خود به زمین مسابقه  ببرم."

" حتی در بعضی از مسابقات، بازی به خاطر نبرد در نواحی نزدیک، به ناگهان در نیمه اول متوقف می‌شد. من در آن زمان یک کودک بودم و هرگاه که جنگ شروع می‌شد، می‌ترسیدم." بارکزی به الجزیره گفت، " تمرکز بالای فوتبال در زمان جنگ برایم بسیار سخت بود."

رشد افغانستان در دنیای فوتبال تا حدودی  به انکشاف لیگ برتر افغانستان روشن در سال ۲۰۱۲ مرتبط می‌شود. در حالی‌که این لیگ یکی از کوتاه‌‌‌ترین لیگ‌های دنیا است، طوری‌که تیم‌های فینالیست با ۶ بازی به مرحله نهایی می‌رسند، بنا به گفته‌های ضیاء آریا، معاون کمیشنر لیگ برتر افغانستان روشن، تاثیر این لیگ در فوتبال افغانستان عمیق و ژرف بوده است.

آقای آریا گفت، " لیگ برتر افغانستان روشن در انکشاف فوتبال افغانستان نقش عمده‌ای داشته است. این لیگ در اشاعه فرهنگ وحدت ملی در بین افغان‌‌ها موثر بوده است. در این فصل، ما شاهد حضور بازیکنانی از هرات، حوزه غربی افغانستان، در تیم د‌سپین‌غر بازان، نماینده حوزه شرقی کشور بودیم.

" این موارد، مثال‌های خوبی از اتحاد و تغییرات مثبت اجتماعی است که ما خواهان ایجاد آن‌ها از طریق لیگ برتر افغانستان روشن در کشور هستیم."

در ضمن برای برای آگاهی از مسابقات و تمرینات تیم شاهین آسمایی در جام کنفدراسیون آسیا ۲۰۱۷، صفحات شبکه‌های اجتماعی لیگ برتر افغانستان روشن را در وب سایت این لیگ ، www.afghanpremierleague.com و  صفحه یوتیوب آن، www.youtube.com/afghanpremierleague، لایک کنید. برای تماشای عکس‌های تیم مورد علاقه خود، صفحه اینستاگرام لیگ برتر افغانستان روشن Afghanpremierleague.official لایک کنید.